Дата и час: Пон Юли 14, 2025 1:54 pm


Собствено Търсене


Реклама

 



Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Още малко разсъждения относно ламбда сонда и емулатор 
Автор Съобщение
Кара Фиатче 126
Кара Фиатче 126

Регистриран на: Вто Мар 29, 2005 9:53 am
Мнения: 155
Местоположение: Велико Търново
UNREAD_POST Още малко разсъждения относно ламбда сонда и емулатор
Отностно същността и работата на ламбда сондата във форума е писано много, но не е ясно как се държи тя при работа на газ и защо е необходим ламбда емулатор. Независимо от това, дали АГУ то има ламбда контрол или не емулатора е факт. Относно правилното изгаряне на бензина в литературата пише много. Съотношението м/у въздуха и бензина прябва да е 14/1. При пълно изгаряне се отделя само СО2 и Н2О. Наличието на по-голямо или по-малко количество О2 в изгорелите газове обуславя наличието на бедна или богата смес или недобро горене. Вероятно така е и при газта. Защо обаче при системите АГУ с ламбда контрол е необходимо поставяне на емулатор?. Дали има нещо по различно в изгарянето на газта или причината е друга. Засега в литературата не съм срещал информаци, как изгаря газта, какво е смесообразуването, наличиета на остатъчен кислород и дали значително се различава от изгарянето на бензина. Според мен е малко вероятно. Необходимостта от ламбда емулатор според мене се обуславя не толкова от разликата в горенето на газ и бензин а от техническото съвършевнство на системата за ламда контрол и ECU то. Регулилането на газта се извършва от стъпков мотор, който реагира по-бавно и постепенно на промените. Именно тази забавена реакция според мен обърква ECU то, което при бензин реагира значително по-бързо, променя импулса към дюзите и очаква съответния бърз резултат. При газовия инжекцион това забавяне липсва и вероятно не се поставя емулатор. Ако не съм прав, моля коригирайте ме!

_________________
Tempra 1.8 i.e. SX SW 1995 г.
двигател 836А5.000 MPI-WEBER- MARELLI IAW 8F


Пон Сеп 19, 2005 9:14 am
Профил
Кара Фиатче 126
Кара Фиатче 126
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 15, 2004 6:29 pm
Мнения: 128
Местоположение: Стара Загора
UNREAD_POST Re: Още малко разсъждения относно ламбда сонда и емулатор
Petko написа:
. Дали има нещо по различно в изгарянето на газта или причината е друга. Засега в литературата не съм срещал информаци, как изгаря газта, какво е смесообразуването, наличиета на остатъчен кислород и дали значително се различава от изгарянето на бензина.

Има!Чел съм го някъде из нета(като го намеря пак,ще ти пратя линка)!Мисля,че съвсем различна смес излиза на изхода ,където мери ламбда-сондата,а от там и даването на грешка!

_________________
dr_wolfy's Tipo 1.6 i.e. SX 835C1.000


Пон Сеп 19, 2005 1:41 pm
Профил
Кара Фиатче 126
Кара Фиатче 126
Аватар

Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 7:16 pm
Мнения: 197
Местоположение: София, кв. Слатина
UNREAD_POST 
Газта изгаря много по-ефективно и вместо около 3-4% СО2 (на бензин) излизат около 0,5% в изгорелите газове (това на газ)
Оттам и ламбда сондата си дава данни , но компютъра счита за грешка това и влиза в авариен режим (ако има такъв).
Също в изгорелите газове се съдържат въглеводориди ("СН" ; те също са основен признак за доброто изгаряне) и други хим. съединения...
Катализаторът доста променя тези стойности , затова и настройка на газанализатор при наличието на катализатор е невъзможна...

_________________
http://facebook.com/DeaMotors


Пон Сеп 19, 2005 6:07 pm
Профил ICQ
Фиат маниак
Фиат маниак
Аватар

Регистриран на: Вто Мар 08, 2005 1:25 pm
Мнения: 679
Местоположение: Кюстендил
UNREAD_POST 
The_Machine написа:
Газта изгаря много по-ефективно и вместо около 3-4% СО2 (на бензин) излизат около 0,5% в изгорелите газове (това на газ)
Оттам и ламбда сондата си дава данни , но компютъра счита за грешка това и влиза в авариен режим (ако има такъв).
Също в изгорелите газове се съдържат въглеводориди ("СН" ; те също са основен признак за доброто изгаряне) и други хим. съединения...
Катализаторът доста променя тези стойности , затова и настройка на газанализатор при наличието на катализатор е невъзможна...

човече, според мен се бъркаш тотално относно химическите процеси при горенето:
- наличието на СО2 се обуславя от наличието на С във въглеводородните съединения, каквито са бензините и газта, кото в процеса на горене се окислява до CO2. и дори напротив на това което казваш, при непълното изгаряне на тези горива се отделя CO;
- наличието на CH, както и на С, CO e СИГУРЕН признак за непълно изгаряне на горивото!
+ горните 2 съображения доколкото знам лабда сондата мери кислородните молекули в отработената газова смес, а не наличието на въглероден диоксид или неизгорели въглеводороди!
и последно химическите формули на пропан-бутана са съответно C3H8 и C4H10!
Така мисля аз!

_________________
Безизходица е ситуацията, очевидният и логичен изход от която просто не ти харесва.
(Bravo 1.6 16V, 76 kW)


Вто Сеп 20, 2005 10:06 am
Профил ICQ
Член на клуба
Член на клуба
Аватар

Регистриран на: Вто Мар 15, 2005 2:31 pm
Мнения: 206
Местоположение: София + Кройдън (в Лондон)
UNREAD_POST 
charlie написа:
The_Machine написа:
Газта изгаря много по-ефективно и вместо около 3-4% СО2 (на бензин) излизат около 0,5% в изгорелите газове (това на газ)
Оттам и ламбда сондата си дава данни , но компютъра счита за грешка това и влиза в авариен режим (ако има такъв).
Също в изгорелите газове се съдържат въглеводориди ("СН" ; те също са основен признак за доброто изгаряне) и други хим. съединения...
Катализаторът доста променя тези стойности , затова и настройка на газанализатор при наличието на катализатор е невъзможна...

човече, според мен се бъркаш тотално относно химическите процеси при горенето:
- наличието на СО2 се обуславя от наличието на С във въглеводородните съединения, каквито са бензините и газта, кото в процеса на горене се окислява до CO2. и дори напротив на това което казваш, при непълното изгаряне на тези горива се отделя CO;
- наличието на CH, както и на С, CO e СИГУРЕН признак за непълно изгаряне на горивото!
+ горните 2 съображения доколкото знам лабда сондата мери кислородните молекули в отработената газова смес, а не наличието на въглероден диоксид или неизгорели въглеводороди!
и последно химическите формули на пропан-бутана са съответно C3H8 и C4H10!
Така мисля аз!

Charlie - прав си. Освен това на английски ламбда сондата я наричат "Oxygen sensor" което ще рече сензор за кислорода т.е. мери количеството на кислорода. При изгарянето на бензина, газта или метана на теория трябва да се отделят H2O, CO2, CO в съответните съотношения. На практика, поради наличието на примеси в бензина, газта или метана се получават и други остатъчни продукти, но освен да съкратят живота на ламбда сондата тия остатъчни продукти нямат забележим ефект върху показанията и.

_________________
Минимум електроника в колата = максимум възможности за "направи си сам" подобрения.
(Безвъзвратно изгубено) Tipo 1.4 карбуратор 250 000km без ремонт на двигателя (значи скоро му беше време).


Вто Сеп 20, 2005 11:11 am
Профил ICQ WWW
Член на клуба
Член на клуба
Аватар

Регистриран на: Сря Фев 02, 2005 3:41 pm
Мнения: 677
Местоположение: София 20 Връбница
UNREAD_POST 
Колеги, по своята същност, ламбда сондата си е чист термометър - мери температурата на изгорелите газове и според тях подава волтаж към ЕКУ-то, където според специални формули се изчислява какво е съотношението на кислорода в тях:)

_________________
Alles in Ordnung


Вто Сеп 20, 2005 11:21 am
Профил ICQ
Фиат маниак
Фиат маниак
Аватар

Регистриран на: Вто Мар 08, 2005 1:25 pm
Мнения: 679
Местоположение: Кюстендил
UNREAD_POST 
Zaphod написа:
Колеги, по своята същност, ламбда сондата си е чист термометър - мери температурата на изгорелите газове и според тях подава волтаж към ЕКУ-то, където според специални формули се изчислява какво е съотношението на кислорода в тях:)

не си прав, че ламда сондата е термометър. няма как по темперетурата на изходящите газове, да се съди за количеството на кислородните молекули съдържащи се там. вярно е че ламбда сондата има доста висока работна температура, дори някои модели имат собствено "отопление", но това не я прави термометър. до колкото знам принципа на работа е следния - самата сонда представлява елемент от циркониев диоксид, който генерира собствено напрежени в зависимост от броя на кислородните молекули в изгорелите газове и т.н. е тук е по-подробно:

http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html

_________________
Безизходица е ситуацията, очевидният и логичен изход от която просто не ти харесва.
(Bravo 1.6 16V, 76 kW)


Вто Сеп 20, 2005 11:33 am
Профил ICQ
Фиат маниак
Фиат маниак

Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 7:42 pm
Мнения: 671
Местоположение: Пловдив 04 Северен
UNREAD_POST 
Zaphod написа:
Колеги, по своята същност, ламбда сондата си е чист термометър - мери температурата на изгорелите газове и според тях подава волтаж към ЕКУ-то, където според специални формули се изчислява какво е съотношението на кислорода в тях:)


Не, това категорично не е вярно. Ламбда сондата е газов датчик, който реагира на концентрацията на кислород. Друг е въпросът, че за да работи нормално, ламбда сондата трябва да е загрята до поне 300 градуса (просто такъв е принципа на работа). По тази причина, някои ламбда сонди имат нагревател, за да загрява по-бързо при запалване на студен двигател.
По мои данни, ламбда сондите си работят нормално и със газ. При наличие на ламбда контрол на газовата уредба, ламбда сондата се изключва от компютъра на бензиновия инжекцион и се свързва към компютъра на газовата уредба. В такъв случай, за да не трупа компютъра грешки, сигурно трябва да се включи емулатор.
Правилото е следното: "Ламбда емулатора" не влияе по никакъв начин на газовата уредба. Той служи за да не се нарушава работата на бензин. Обратно - "Ламбда контрола" действа на на газовата уредба, но не влияе по никакъв начин на работата на бензин.

Поздрави.


Вто Сеп 20, 2005 11:39 am
Профил
Кара Фиатче 126
Кара Фиатче 126

Регистриран на: Вто Мар 29, 2005 9:53 am
Мнения: 155
Местоположение: Велико Търново
UNREAD_POST 
Цитат:
По мои данни, ламбда сондите си работят нормално и със газ.


Ламбда сондата дава информация за остатъчния кислород в изгорелите газове, следователно ще генерира едно и също напрежение независимо дали се работи на бензин или газ. Защо тогава е необходим емулатора !!!! :!: Има все пак нещо което различава работата на бензин и газ и аз продължавам да мисля, че това е бързодействието на сработване на двете системи - ECU и ламбда контрола

_________________
Tempra 1.8 i.e. SX SW 1995 г.
двигател 836А5.000 MPI-WEBER- MARELLI IAW 8F


Вто Сеп 20, 2005 12:17 pm
Профил
Член на клуба
Член на клуба
Аватар

Регистриран на: Сря Фев 02, 2005 3:41 pm
Мнения: 677
Местоположение: София 20 Връбница
UNREAD_POST 
charlie написа:
Zaphod написа:
Колеги, по своята същност, ламбда сондата си е чист термометър - мери температурата на изгорелите газове и според тях подава волтаж към ЕКУ-то, където според специални формули се изчислява какво е съотношението на кислорода в тях:)

не си прав, че ламда сондата е термометър. няма как по темперетурата на изходящите газове, да се съди за количеството на кислородните молекули съдържащи се там. вярно е че ламбда сондата има доста висока работна температура, дори някои модели имат собствено "отопление", но това не я прави термометър. до колкото знам принципа на работа е следния - самата сонда представлява елемент от циркониев диоксид, който генерира собствено напрежени в зависимост от броя на кислородните молекули в изгорелите газове и т.н. е тук е по-подробно:

http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html


Съгласен съм, според този сайт наистина греша, вероятно наистина мери кислородните молекули в газовете.

_________________
Alles in Ordnung


Вто Сеп 20, 2005 12:54 pm
Профил ICQ
Кара Фиатче 126
Кара Фиатче 126
Аватар

Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 7:16 pm
Мнения: 197
Местоположение: София, кв. Слатина
UNREAD_POST 
Извинявам се колеги , не съм добър в химията :oops:
Иначе разликите наистина идват от показанията на ламбда сондата при газ и бензин...

_________________
http://facebook.com/DeaMotors


Вто Сеп 20, 2005 7:46 pm
Профил ICQ
Кара Фиатче 126
Кара Фиатче 126
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 15, 2004 6:29 pm
Мнения: 128
Местоположение: Стара Загора
UNREAD_POST 
"Обратно - "Ламбда контрола" действа на на газовата уредба, но не влияе по никакъв начин на работата на бензин."



Значи,когато аз си сложих газовата и нямах емулатор,след 50-60 км,компа мина в сервизен режим и колата изобщо не можеше да запали на бензин,за вървене да не говорим!

_________________
dr_wolfy's Tipo 1.6 i.e. SX 835C1.000


Сря Сеп 21, 2005 4:15 pm
Профил
Фиат маниак
Фиат маниак
Аватар

Регистриран на: Чет Юни 09, 2005 5:14 pm
Мнения: 733
Местоположение: Русе
UNREAD_POST 
Отговора на задачата ще дойде от там ако някой може да каже какво количество кислород се отделя при нормално горене на бензин и какво при газ. Въпросната ламбда сонда е проектирана след като е установено какво трябва да бъде нормалното количество на кислорода в изгорелите газове при горене на бензин. От там нататък са вече са направени горната и долната граница на напрежението, което се генерира от ламбда сондата като индикация към ECU-то за много "богата" или много "бедна" смес. От тук следва извода, че при горене на газ се отделя различно количество кислород от това, което се отделя когато гори бензин и съответно сондата реагира по различен начин. Тук може би трябва химик да направи точната сметка. И за това се слага емулатора - да "лъже" ECU-то, че всичко при изгарянето е наред.

_________________
FIAT Tipo Completo S 1.4 i.e. 160EP55A 836A4.000
ECU BOSCH 261 203 511; газова BRC


Сря Сеп 28, 2005 6:36 pm
Профил ICQ
Фиат маниак
Фиат маниак

Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 7:42 pm
Мнения: 671
Местоположение: Пловдив 04 Северен
UNREAD_POST 
brat_John написа:
Отговора на задачата ще дойде от там ако някой може да каже какво количество кислород се отделя при нормално горене на бензин и какво при газ.


Значи, при горенето не се отделя кислород, а се поглъща. Тоест, кислорода който е във въздуха, който се всмуква от двигателя нямалява. Самата ламбда сонда си работи съвършенно нормално както на газ, така и на бензин. Проблема не е обаче в работата на сондата.
Проблема е, че ECU-то не може по никакъв начин да влияе на състава на сместа. Докато при работа на бензин, чрез промяна на количеството бензин, ECU-то може да променя сместта и гледайки сондата да я прави оптимална, то при работа на газ, дори и сместта да не е съвсем наред, то ECU-то не може да я коригира, каквото и да прави. Именно това го побърква и го вкарва в авариен режим.
Някой може да си помисли, че може да се регулира газовата уредба да подава точна смес, но и това не е така. Работата е там, че състава на сместта зависи от много случайни фактори, а ламбда сондата регистрира много малки промени в състава. Дори при нормална работа на бензин, ECU-то не може да поддържа съвсем точно сместта, а я кара да се колебае между "леко-обеднена" и "леко-обогатена" непрекъснато.

Поздрави.


Сря Сеп 28, 2005 9:35 pm
Профил
Фиат маниак
Фиат маниак
Аватар

Регистриран на: Чет Юни 09, 2005 5:14 pm
Мнения: 733
Местоположение: Русе
UNREAD_POST 
Значи може да съм се изразил неправилно. Но ламбда сондата е кислороден датчик, който изработва напрежение в зависимост от наличието на кислород в изгорелите газове. Количеството на кислород в изгорелите газове зависи от това колко качествен е процеса на изгаряне на сместа от бензин и въздух в цилиндъра. При правилно съотношение на бензин/въздух и при добро изгаряне винаги има кислород. Ламбда сондата следи негово количество. От напрежението, което ламбда сондата подава към ECU-то процесора си прави сметката дали да увеличи или намали достъпа на въздух към двигателя. За това е поставено и стъпковото двигателче, което движи една клапа, която регулира достъпа на въздух. За това за двигателите, които имат такова регулиране е важен сигнала (стойността на напрежението) от ламбда сондата. И както бях написал в предишния пост - явно количеството кислород, което остава при изгарянето сместа от газ и въздух е различно от това, което остава при изгарянето на сместа от бензин и въздух. От там вече идва и разликата в показанията на ламбда сондата, което пък от своя страна води до грешна информация към ECU-то. От тук нататък в зависимост от модела на ECU-то и възможнотта му да "трупа" грешки без това да влияе на работата на двигателя някой казват, че могат да минат и без емулатор или пък с един "ресет" оправят положението. Всичко зависи до каква управленито на горенето се следи от ECU-то.

_________________
FIAT Tipo Completo S 1.4 i.e. 160EP55A 836A4.000
ECU BOSCH 261 203 511; газова BRC


Сря Сеп 28, 2005 10:58 pm
Профил ICQ
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron


  Display Pagerank
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Превод: web-hosting.bg