Малкият градски "Чинкуеченто" отново е №1 на Стария континент
ФИАТ извози Европа
Приходите на италианския автогигант са 24 млрд. евро
Малкият градски симпатяга ФИАТ 500, римейк на своя прочут дядо "Чинкуеченто" от далечната 1936 г., стана тази седмица "Автомобил на Европа за 2008 г.". Това е деветият модел на най-големия италиански автомобилен производител, който печели престижната европейска награда. Тя се присъжда от пишещи на темата журналисти от 22 европейски страни. Новият победител, който се появява точно 50 години след легендата, събра 385 точки, с цели 50 повече от класираната на второ място "Мазда 2" (325) и 183 от останалия трети "Форд Мондео" (202). За него гласуваха 57 от общо 58-те членове на журито, което избираше сред автомобили вече на пазара на най-малко 5 европейски страни. Сред параметрите, оценени по достойнство, бяха дизайнът на колата, удобството, сигурността, икономичността й като разход на гориво, практичността като компактност и вложени материали, както и нейната екологичност, тоест дали опазва околната среда. И най-важното - цената и доколко тя съответства на качеството. Излезлият на 4 юли на европейския пазар ФИАТ 500, който ще се появи у нас следващата година, донесе на производителя си само за четири месеца над 105 000 поръчки в Италия и във Франция.
Що се отнася до легендата на 30-те, 40-те и дори 50-те, първата модификация на "Чинкуечентото" се нарича "Тополино" (на италиански - мишле) и е била най-малкият масово произвеждан автомобил в света. Двуместен, с двигател с работен обем 569 куб. см, той става хит сред потребителите средна и под средна ръка. Тъкмо това е била една от целите на ФИАТ - да повиши интереса към използването на автомобила въобще, за да разшири търсенето и съответно производството му. От този знаменит автомобил между 1936 г. и 1955 г. са продадени 519 000 бройки.
Италианската матрица
ФИАТ (FIAT - Fabrica Italiana Automobili Torino) е най-голямата италианска автомобилна групировка, един от пионерите в индустрията. Днес корпорацията произвежда леки и спортни автомобили, камиони, разнообразна техника за промишлеността и селското стопанство, корабни двигатели. Класирана от сп. "Форбс" на 174-о място в света, с пазарна капитализация 20 млрд. евро за 2006 г., тя е собственик и на предприятия за производство на аерокосмическа продукция. Чистите й приходи за миналата година се изчисляват на 23,702 млрд. евро, печалбите й са 291 млн. евро. Централата на концерна е в северозападния град Торино, промишлен център на областта Пиемонт. От създаването си през 1899 г. близо 90 милиона леки и тежки автомобили са излезли от производствените й халета.
Брандове на групировката са и елитарните леки автомобили "Ферари" и "Мазерати". През годините концернът постепенно поглъща и други марки като "Ланчия", позиционирана в средния клас, и спортно-елегантната "Алфа Ромео". Много от моделите на ФИАТ са легенди в историята на автомобилните състезания. Камионите "Ивеко" също са добре познати. Си Ен Ейч (CNH) пък е марката й за селскостопански машини и промишлено оборудване. Днес само в предприятията от автомобилната индустрия, базирани както в Италия, така и в Полша, Бразилия, Аржентина, работят близо 100 000 души. В няколко страни по света - Турция, Иран, Франция, Индия, Китай, Египет, ЮАР и Виетнам, се произвеждат местни марки леки автомобили по лиценз на ФИАТ. Групировката притежава още хотели, свързана е тясно и с един от водещите футболни отбори на Италия "Ювентус".
В началото на новото хилядолетие обаче превърналата се в култ на цялата нация групировка бе пред прага на фалита. Фирмата се бореше неистово за оцеляване, след като бе сполетяна от най-голямата криза в над 100-годишната си история. През 2002 г. тя отчете 1,2 милиарда евро загуби. Година по-късно ФИАТ предефинира своите приоритети, като обяви, че занапред ще се фокусира основно в автомобилния си бизнес. Корпорацията продаде някои от смятаните преди за стратегически производства и дейности, като застрахователната си компания "Торо" и авиобизнеса си, и пренасочи инвестициите си. Обяви и болезнени съкращения на 8000 служители. В резултат на тази програма за преструктуриране оперативните й загуби се свиха. Концернът предприе и цялостна промяна на моделната линия.
Фамилията Аниели
Цялата тази огромна структура се управлява и до днес от потомците на патриарха, основател на компанията Джовани Аниели. Твърди се, че семейството контролира пряко или косвено една четвърт от италианския капитал. Никой не знае обаче колко голямо е притежаваното от него богатство, тъй като то се ръководи от две специално създадени за целта дружества - ИФИ и ИФИЛ. Според британския "Дейли телеграф" може да се предполага, че частните авоари на наследниците достигат от 3 до 5 млрд. евро.
След смъртта на внука на италианския индустриалец и негов съименник, който управляваше империята от 1966 г. до 2003 г., семейството се раздира от спорове за наследството. 80-годишната вдовица Марела Аниели оспорва дела, получен от дъщеря й Маргерита. Самата Маргерита, единственото оцеляло дете на Аниели, която напусна групировката през 2004 г. след споразумение с близките си, отказа да подпише завещанието на своя баща и внесе съдебен иск. Нeйният най-голям син, Джон Елкам, който е вицепрезидент на ФИАТ, също критикува действията на майка си. Делото е насрочено за началото на януари, а италиански вестници сравниха сагата със сериала "Династи".
Онова, което винаги е отличавало ФИАТ и днес продължава да я характеризира, е нейният новаторски дух, гъвкавост и практичност. Но преди всичко - добрият дизайн, впрочем типичен за всички италиански стоки. Може да се твърди, че тъкмо той е в основата на успеха на италианските автомобилна индустрия.
източник:
http://www.standartnews.com/bg/article. ... cle=212150